Klik her for at se kategorioversigt
idényt debatforum

| Beskæring af hæk |
03-02-2010 15:14 | Lavbo
|
Hej.
Håber i kan hjælpe mig.
Jeg har en GAMMEL hæk som består af Elm og Ahorn. Den er rigtig flot på den ene side men utrolig grim og åben på den anden side. Stammerne er meget tykke, op til 10 cm i diameter. Det ser ikke ud som om den nogensinde er blevet skåret i bund.
Kan jeg skære den helt ned med en motorsav, så den kan skyde igen fra bunden?
Hvor langt kan jeg skære den ned?
Hvornår skal jeg gøre det for at få det bedste resultat, skal det være frostfrit?
Skal jeg benytte sårbalsam på de tykke stammer?
Jeg gjorde det med en Syren-hæk for nogle år siden. Jeg skar den i bund (ned til ca. 20-30 cm) og der blev resultatet rigtig pænt, men jeg er i tvivl om jeg kan gøre det samme når det gælder Elm og specielt Ahorn.
Jean Hansen
|
|
|
|
03-02-2010 17:12 | Chr.
|
Jeg vil håbe, du får svar af folk, som virkelig kender til hvordan sådanne hæk-ualmindelige planter/træer opfører sig ved BUNDklipning.
Var jeg dig, ville jeg også spørge fagfolk, altså hvis du har hækken kær. Bor du måske i nærheden af en park/slotspart, hvor der er chance for, at man kender til pleje af ualmindelige vækstformer, kunne der være en god mulighed der (hvis du ikke får hjælp her)
|
|
|
|
10-02-2010 03:11 | Kirsten
|
Jeg har en ganske tilsvarende hæk. Kan se det er en "ukrudtshæk", altså selvsåede planter der har fået lov at gro og som har kvalt den oprindelige tjørnehæk. Fagfolk anbefalede mig at rydde hækken og plante helt nyt, men det var jeg ikke meget for, så jeg fik den savet ned til ca. 1,5 m. Har siden sørget for at klippe den helt ned til den højde, hver gang den klippes. På et udgået stykke plantede jeg avnbøg for ca. 6 år siden og jeg kan godt se nu, hvor avnbøgen har nået samme højde som resten af hækken, at det ville have været både pænere og nemmere, hvis hele hækken havde været avnbøg.
|
|
|
|
10-02-2010 06:40 | Lavbo
|
Hvornår på året skar du den ned?
|
|
|
|
10-02-2010 09:07 | Kirsten
|
Husker det dårligt, men det var nok i efteråret og efter bladene var faldet af. Ahorn er jo et blødertræ ligesom birk og så siger man jo, at det bedste tidspunkt er i høsten, mens bladene stadig er på. På den anden side er gammel ahorn jo så robust, at jeg tror den næsten kan klare alt.
|
|
|
|
20-02-2010 14:07 | Lavbo
|
Så er hækken skåret ned, så nu må det briste eller bærer som man siger.
Kan dog fortælle at foråret ER på vej, for alle grenene stod med fine små knopper.
|
|
|
|

|
 |
Quickpoll
Nye artikler
Debatforum
Leverandører
Nyhedsbrev
Seneste temaer