Til forsiden  Bliv fan af idenyt

Klik her for at se kategorioversigt

Start ny debat - klik her

idényt debatforum

Laminatgulv på trægulv
09-03-2010 09:03 | henry gregersen
Har gulvtæppe der trænger til udskiftning - synes laminatgulv lyder som en løsning - er der mon en der ved om det er godt at lægge det ovenpå det nuværende gamle trægulv - og hvordan man selv gør det.
09-03-2010 09:39 | PeterA
Hvis gulvet nedenunder er plant og stabilt skulle det nok kunne lade sig gøre. Grundreglen siger at gulvet skal være ret inden for 2 cm over 2 m
10-03-2010 07:42 | Bjarne
Reglen er : +/- 2mm. på en 2meter skinne.
Læg så en lyddæmnings foam imellem de 2 trægulve.
I pakker med laminatgulve er der læggevejledninger.
Køb det så tykt som er muligt hos dig.
10-03-2010 08:32 | PeterA
Ups ja.... Ikke cm
10-03-2010 14:01 | Kai-D
Der er også noget med at man skal have det liggende et par døgn før det bliver lagt så det får rumtemperaturen.
Og der skal være lidt spillerum ved vægene, som så bliver dækket af fejelisten.
Før jeg selv lægger den slags gulv, vil jeg undersøge om rengøringsvenligheden, her tænker jeg på gulv-vask, der må nok ikke bruges meget vand da det jo ellers vil gå ned i hvor det er klikket sammen og give fugtskader.
10-03-2010 17:11 | vovsen
"Der er også noget med at man skal have det liggende et par døgn før det bliver lagt så det får rumtemperaturen."
Det er nu IKKE rumtemperaturen der er vigtig , men at fugtigheden i "brædderne" svarer til rumfugtigheden.
"Og der skal være lidt spillerum ved væGgene, som så bliver dækket af fejelisten.
Før jeg selv lægger den slags gulv, vil jeg undersøge om rengøringsvenligheden, her tænker jeg på gulv-vask, der må nok ikke bruges meget vand da det jo ellers vil gå ned i hvor det er klikket sammen og give fugtskader."

Det er vigtigt af efterbehandle gulvet f.eks. med lak. En gang vask skader ikke, men vandet skal væk hurtigt.
Laminat-limen er sjældent/ikke vandfast, og våd træfiner skyder ryg, så resultatet ligner "et spil kort" der er skrabet sammen på spillebordet.

Læg gulvet "svømmende" oven på en filtdug, så du undgår knirkeri fra søm.
Knirker det bestående gulv, så skal du fjerne dette knirkeri FØRST.

Drys TALKUM dér hvor det knirker, og brug eventuelt noget stållim. Ja det kaldes også skruer, der skal undersænkes.

Ved du hvorfor der er kærv i skruer. Jo ser du, det er for, at man kan få dem ud igen, når mester har banket dem skævt i med hammeren.
10-03-2010 22:41 | Hans
Gør dig selv den tjeneste, at investere i det bedste = det tungeste underlag, du kan købe.
Det koster intet i sammenligning med den supergode dæmpning af trinstøj.
Sørg også for at klappe de enkelte løsdele ordentlig sammen (altså hvis det ikke er "klik"typen). Måske kan du låne dig frem, udstyret er ret specielt.
11-03-2010 07:53 | Bjarne
Hej Henry. Hvis du stadigvæk er i tvilv så gå ind på www.gulvbranchen.dk kig under gulvfakta og gulvguiden.
15-06-2010 13:15 | amatøren
Jeg har gulvtæpper oven på trægulv i mit sommerhus og har tænkt på at lægge laminatgulv (klikgulv). Er der nogen der har erfaringer med at lægge klikgulv oven på væg-til væg gulvtæppe (skal naturligvis renses først)?
Informér mig, når der sker nyt i dette indlæg:
Email:

Quickpoll

Forside
Artikler
Boligen
Haven
Læserideer
Find leverandør
Guidenyt
Debatforum
Villahjælpen

Nyhedsbreve
RSS Service
E-Magasiner
Bonnier sites

idényts villapanel
idényts postpanel
vimedhave.dk
Video
Konkurrencer

Madopskrifter
Tips om planter
Nye produkter
Tag hånd om huset
Huskalender
Havekalender
Links

Kontakt idényt
Medieinformation
Reklamation
Ledige jobs

idenyt.dk | tlf 44534000 | fax 44921121 | E-mail idenyt@idenyt.dk Virksomheden der bærer dette mærke, lever op til Foreningen af Danske Internet Mediers retningslinier for god skik i salg og markedsføring ? din sikkerhed mod annoncehajer. Læs mere på www.fdim.dk/godskik